сряда, 28 септември 2016 г.

Ирина Бокова: Не виждам сериозна причина да се оттегля от битката за ООН

"Не виждам сериозна причина да се оттегля. Никой от другите кандидати, дори и тези с по-лоши резултати, не го правят, защото истинското състезание тепърва предстои", казва в интервю за 24 часа българският кандидат за лидер на ООН Ирина Бокова.

Според нея призивите за излизане от надпреварата за недостойни. Тя коментира още, че *с втори кандидат за ООН България ще стане за посмешище".

"Състезанието не е приключило, тепърва предстои сериозната битка. Петте кръга вотове бяха предварителен етап на отсяване и позициониране на кандидатите", посчва Бокова. Тя допълва, че има сериозни позиции, а успешният й старт не се е харесал на кръгове в България и извън нея, които са започнали негативна кампания.

Очаква се в сряда правителството да разгледа възможността за смяна на българската кандидатура. При гласуването в понеделник Бокова бе подкрепена от шест страни, седем са против, а две гласуваха "без мнение", докато в предишния вот преди около две седмици Бокова бе пета с резултат 7/5/3 гласа. Вотът бе решаващ за Бокова, след като премиерът Бойко Борисов съобщи в аванс, че ако не се класира сред първите двама, правителството може да оттегли подкрепата си за нея. На 13 септември Борисов дори призна, че ако Бокова била кандидат на партията му, отдавна е щяла да бъде "отзована", тъй като не се представя задоволително.

"Смятам, че позицията ми във всички кръгове е много сериозна, в началото бях на трето място, до този момент бях най-високопоставената жена в тази класация и мисля, че оставам като много сериозен кандидат. Но изглежда, че успешният ми старт не се хареса на някои кръгове в България и извън България, които видяха, че имам шанс да спечеля и затова срещу мен се разгърна негативна кампания. Аз, за съжаление, съм единственият кандидат, срещу когото в собствената му страна се водеше и се води истерична кампания за очерняне и клевети. През цялото време, разбира се, я имаше и сянката на втори български кандидат, също нещо непознато и невиждано в историята на подобни избори", заявява Бокова.

Тя посочва, че сега очаква "една трезва политическа оценка и една искрена и сериозна политическа подкрепа от страна на правителството и на българските институции".

"Много неудачно бяха подвели министър-председателя, заблудиха го, вътрешен- и външнополитически натиск беше оказан. Кампанията срещу мен бе засилена отвътре, включително и в някои кръгове на правителството, което, естествено, отслаби позицията ми, и събуди огромно недоумение не само в Ню Йорк, в Съвета за сигурност, но и в цял свят, защото това е едно световно състезание и всяка дума тежи, всяка казана реплика има огромно значение и това постави България в изключително неудобно положение", добавя Бокова.